14 November 2019

FCA en 5G maken auto slim en veilig

• FCA grote speler bij 5GAA conferentie in Turijn
• Samen met andere 5GAA-partners laat FCA nieuwe technologie zien die het potentieel van 5G benut
• Forward Collision Warning, Urban Geo-referenced Alert, Stationary Vehicle Warning, Emergency Electronic Brake Light warning en See Through worden gedemonstreerd met FCA voertuigen
• Connected mobility stelt FCA in staat om nieuwe diensten aan te bieden

Dankzij technologische uitvinding en innovatie zijn auto's, net als smartphones, van beperkte functies naar geïntegreerde servicecentra gegaan. Het is de rol van de autofabrikanten om ervoor te zorgen dat zij profiteren van deze technologische ontwikkelingen. Daarom wilde FCA bij het ontwerp van het Uconnect-ecosysteem in staat zijn om toekomstige innovaties te integreren - in het bijzonder de komst van 5G. Dit geïntegreerde platform voor aangesloten voertuigen heeft FCA in staat gesteld om een wereldwijd "ecosysteem" te creëren, zodat de rijervaring zowel binnen als buiten het voertuig kan worden verbeterd. 5G is meer dan een innovatieve technische stap voorwaarts: het is een conceptuele revolutie van de autoconnectiviteit.

Een concreet voorbeeld van dit engagement is de actieve deelname van FCA aan de 5GAA-wereldconferentie en -demonstratie die vandaag in Turijn plaatsvond. Het evenement liet zien hoe aangesloten voertuigen zowel met de cloud als met elkaar kunnen communiceren om de veiligheid en kwaliteit van het rijden te verbeteren. De opkomst van 5G-technologie zal een nieuwe golf van communicatie met hoge snelheid en lage latentie introduceren en FCA toonde vijf nieuwe soorten technologie die gebruik maken van deze voordelen: Forward Collision Warning, Urban Geo-referenced Alert, Stationary Vehicle Warning, Emergency Electronic Brake Light warning en See Through.

"Het Uconnect-systeem zal gebruik maken van 5G-technologie, op meer manieren dan getoond tijdens het evenement in Turijn. "Wij geloven dat 5G kan helpen om de mobiliteit van de toekomst te transformeren en tegelijkertijd een revolutie teweeg kan brengen in de manier waarop auto's vandaag de dag worden gezien", aldus Gilberto Ceresa, hoofd van het Global Connectivity Team en CIO EMEA & LATAM van Fiat Chrysler Automobiles. 5G moet een wereldwijd gedefinieerde standaard worden en de infrastructuur moet zich samen met 5G ontwikkelen, zodat zowel fabrikanten als consumenten kunnen profiteren van de vele mogelijkheden die het biedt."

FCA en Harman (Samsung) presenteerden twee C-V2V (Cellular Vehicle to Vehicle) technologieën: Forward Collision Warning (FCW) en Intersection Movement Assist (IMA). Bij de demonstratie waren de Maserati Levante en Quattroporte betrokken die dankzij een directe radioverbinding anoniem basisinformatie zoals hun positie en richting communiceerden. Het FCW detecteert mogelijke frontale aanrijdingen en waarschuwt de bestuurder. Door de onderlinge communicatie van sensorgegevens tussen nabijgelegen aangesloten auto's kan deze technologie het risico op ongevallen, zoals op kruispunten, verminderen. IMA helpt de bestuurder bij kruispunten, zodat mogelijke zijdelingse aanrijdingen worden vermeden.

De nieuwe 5G-architectuur maakt het ook mogelijk om bestuurders vooraf te waarschuwen voor kritieke gebeurtenissen en maakt het rijden in de stad een aangenamere ervaring. Het doel van het Urban Geo referenced Alert, een samenwerking van TIM, FCA, Links, de stad Turijn met 5T en Politecnico di Torino, is om bestuurders te waarschuwen voor mogelijke gevaren zoals wegwerkzaamheden, dynamische snelheidslimieten en files. Een standaardwaarschuwingsboodschap met een georeferentie wordt eerst verzameld door Politecnico di Torino en Links, dankzij het Torino Digital Mobility Platform dat in real time de situatie op de weg in de gaten houdt, en vervolgens verzonden via de TIM 5G AMQP Cloud Broker. Alleen voertuigen die deze informatie nodig hebben, worden hiervan op de hoogte gesteld en deze informatie wordt in een FCA-voertuig weergegeven via de ingebouwde gebruikersinterface, zodat de bestuurder dienovereenkomstig kan handelen. De demonstratie heeft aangetoond dat het TIM 5G-netwerk geschikt is om de ontwikkeling van slimme wegdiensten voor aangesloten auto's te ondersteunen. Deze regeling voldoet ook aan de industrienormen en kan daarom ook worden toegepast op andere locaties die met mobiele netwerken zijn uitgerust.

De derde demonstratie, waarbij FCA betrokken was, toonde de C-V2X-technologie (Cellular Vehicle-to-Everything). Door deze technologie kunnen voertuigen met elkaar, met andere weggebruikers en met de infrastructuur communiceren. Zelfs in gebieden zonder mobiele netwerkdekking maakt C-V2X-communicatie een uitwisseling van tijdgevoelige en veiligheidskritische informatie mogelijk. FCA, naast Continental en Qualcomm, toonde twee toepassingen van deze technologie met behulp van twee Jeep's Renegade. De waarschuwing voor stilstaand voertuig (SVW) wordt geactiveerd wanneer de alarmlichten worden ingeschakeld. Er wordt een bericht uitgezonden naar alle voertuigen in de buurt, zodat naderende voertuigen kunnen worden gewaarschuwd, zelfs als het gevaar nog niet zichtbaar is. In het geval dat een voertuig plotseling remt, stuurt de elektronische noodremlichtwaarschuwing (EEBL) een waarschuwing naar alle voertuigen in de buurt, zodat ze worden gewaarschuwd voor de potentieel gevaarlijke situatie.

Vodafone, FCA, Vodafone Automotive, Marelli en Altran onthulden tot slot de 'See Through' die gebruik maakt van C-V2V-communicatie om in real time video's uit te wisselen tussen voertuigen. Het resultaat is dat het gezichtsveld van de bestuurder zelfs in situaties met beperkt zicht wordt vergroot. Deze technologie heeft tot doel ongevallen te voorkomen, vooral wanneer voertuigen inhalen. Twee Jeep's Renegade waren betrokken bij de demonstratie en werden met elkaar verbonden via een 5G router van Marelli. Elk voertuig had ook camera's met een hoge beeldsnelheid die door Marelli Motorsport werden geleverd. Een realtime volgsysteem en een speciaal door Vodafone Automotive ontwikkeld algoritme voor het in kaart brengen van de ruimte van de voertuigen, stellen Vodafone's Multi-access Edge Computing (MEC) in staat om de videostromen dynamisch te beheren en te sturen op basis van de wederzijdse posities van de voertuigen en om een minimale end-to-end latentie te garanderen in het belang van de veiligheid van de bestuurder. Vodafone 5G met ultralage latency en hoge betrouwbaarheid zijn van het grootste belang om de doorstroming en synchronisatie van de real-time video-uitwisseling tussen voertuigen te garanderen, ook bij veel verkeer en bij een hoge celverzadiging.

 

----------------------------------------EINDE BERICHT-------------------------------------------

Noot voor de redactie:

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is de op 7 na grootste autofabrikant ter wereld. In 2017 verkocht FCA ruim 4,7 miljoen voertuigen. De groep ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt auto's, bedrijfswagens, onderdelen en productiesystemen wereldwijd. FCA bevindt zich in 40 landen, heeft 162 productiefaciliteiten, 87 R&D centers, dealers en importeurs in meer dan 135 landen. Het opereert met de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati, SRT (race divisie toegewijd aan high performance auto's) en Mopar (aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen). Ook behoren Comau (productierobots), Magneti Marelli (elektronica) en Teksid (ijzer en aluminium onderdelen) tot FCA. FCA levert ook financieringen, lease- en huurdiensten door middel van dochterondernemingen, joint ventures en overeenkomsten met gespecialiseerde finance operators. FCA is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange ("FCAU") en de Milan Stock Exchange ("FCA").

 

 

laatste video's

geavanceerd zoeken

Zoek...

Van
Aan
Zoek

Afbeeldingen


Download

Bijlagen